Under hösten stiftade Cygni bekantskap med DataTjej, en ideell förening som syftar till att främja tjejer som intresserar sig för data och IT. DataTjej fungerar som en mellanhand mellan studenter och näringsliv och anordnar en rad spännande events där medlemmarna får möjlighet att inspireras av varandra och företag i branschen.

För ett par veckor sedan besökte DataTjej Cygnis kontor för att få tips om vad man som nyexaminerad techie bör tänka på när man ger sig ut i näringslivet och hur man hittar en grym arbetsgivare. Dessutom fick tjejerna möjlighet att speed-dejta ett gäng av våra konsulter för frågor om hur det fungerar ute i det verkliga arbetslivet. Det var en inspirerande kväll för båda parter och vi bestämde snabbt att vi skulle samarbeta vidare framöver.

Sagt och gjort – i söndags, den andra advent, i Cygnis kontor på Jakobsbergsgatan anordnade DataTjej ett event med det säsongsklingande namnet Pepparkakshack. Syftet med eventet var att medlemmarna skulle få chans att koda tillsammans under juliga förhållanden och med möjlighet att samtidigt få handledning av några av Stockholms bästa systemutvecklare. Fem av våra konsulter minglade runt bland ett 40-tal DataTjejer och förutom att hacka skoluppgifter och kluriga Euler-problem hanns det också med att både dricka glögg och bygga pepparkakshus. Jag höll en kort introduktion till Java och fick, samtidigt som jag hjälpte till med uppgifterna, själv lära mig ett och annat om Eclipse (jag är en inbiten IntelliJ:are). Det var en givande och rolig heldag som jag hoppas vi får chans att göra om snart igen (men kanske med ett vårigare tema den här gången).

Pepparkakshack

Ett annat roligt event där jag, som mångfaldhetsjunkie, fick representera Cygni på var under gårdagens jubileumssittning tillägnad Ada Lovelace.

Ada Lovelace

På tre orter i Sverige (Umeå, Uppsala och Göteborg) anordnade DataTjej en sittning där världens första programmerare firades. Jag befann mig i Göteborg där runt 60 studenter minglade omkring bland ballonger och representater från näringslivet. Ett regnigt GBG bjöd på många intressanta diskussioner med jobbsugna studenter som jag är övertygad om att vi kommer att springa på ute i arbetslivet inom kort. Dessutom fick jag igår uppleva mitt livs första jyckel – 40 minuters ren ”underhållning”. Ett grymt bra anordnat event av DataTjej!

DataTjej – Sittning i Göteborg

Förresten, vet ni hur många Göteborgare det bor i Kanada? Ottawa?